سیستم اطلاعات شنگن (SIS) چیست ؟ اطلاعات کامل و جامع sis

در این مقاله سیستم اطلاعات شنگن sis به اهمیت و افزایش نظارت ها بر حوزه و مرزهای شنگن و همچنین منابع مورد استعلام در صدور ویزاها می پردازیم.  

وسیع ترین و بزرگترین سیستم اشتراک گذاری اطلاعات جهت امنیت و مدیریت مرزها در اروپا سیستم اطلاعات شنگن SIS می باشد. هدف اصلی SIS امنیت هر چه بیشتر اروپاست. این سیستم جهت همکاری با مراجع ذیصلاح انجام می شود تا امنیت داخلی مرزها در 3 حوزه بررسی شود:

  • حوزه امنیت مرزها
  • حوزه اجرا قانون
  • حوزه ثبت خودرو، مدارک ثبت شده و شماره پلاک ها.

 Interpol پلیس بین الملل که شامل 195 کشور عضو است و تمامی اطلاعات مجرمین در سرتاسر جهان را جمع آوری می کند.

 Europolاطلاعات مجرمین در حوزه اروپا که شامل 27 کشور می باشد جمع آوری می کند. مقر اصلی این پایگاه در لاهه هلند قرار دارد.

شبکه های وسیع مجرمین و تروریست، تهدید بزرگی برای امنیت داخلی اروپا و ایمنی و معاش مردمش تلقی میشود. این شبکه وسیع شامل: تروریسم، قاچاق بین المللی مواد مخدر و پولشویی، کلاه برداری سازمانی، جعل یورو، قاچاق انسان می باشد.

SIS در 30 کشور اروپایی که شامل 26 کشور حوزه اتحادیه اروپا و 4 کشور وابسته (سوییس، نروژ، لیخشتاین، ایسلند) شامل می شود.

قبرس به سیستم SIS مرتبط نیست. کشورهای بلغارستان، رومانی و کرواسی هنوز با سیستم SIS مرتبط نیستند اما از سال 2018 از  تمامی بانک اطلاعاتی اروپا SIS استفاده می کنند ولی جهت برداشتن بررسی های داخلی مسافرین این دو کشور، باید تصمیم کنسولی اتخاذ شود. در مورد کروواسی، هنوز محدودیت هایی در زمینه استفاده این کشور از هشدار سیستم SIS حوزه شنگن جهت رد ویزا و یا ورود به حوزه اتحادیه اروپا وجود دارد. این محدودیت ها به محض عضویت کرواسی به حوزه شنگن برداشته خواهد شد.

 ایرلند به SIS متصل است اما تصمیم ندارد به حوزه شنگن ملحق شود و همچنین حق دسترسی و یا صدور هشدار به SIS حوزه شنگن را جهت اجازه ورود و یا ماندن در حوزه شنگن ندارد. قبرس هنوز به سیستم اطلاعاتی SIS متصل نیست به این دلیل که در ابطال موقت پیوستن به حوزه شنگن قرار دارد.

VIS سیستم اطلاعات روادید، اجازه تبادل داده های روادید را به حوزه شنگن میدهد. VIS کنسولگری های کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و تمامی نقاط تلاقی مرزهای خارجی حوزه شنگن را ارتباط می دهد. این سیستم داده ها و تصمیمات مربوط به درخواست ویزاهای کوتاه مدت و توریستی و ترانزیتی در حوزه شنگن را تحت تأثیر قرار میدهد. این سیستم قادر به تطبیق اطلاعات بیومتریک، انگشت نگاری های اولیه جهت اهداف شناسایی هویت و تایید می باشد.

ترجمه شده از Schengen Borders and Visas of European Commission    

امتیاز دهید (سمت چپ بیشترین)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.