مزایای زندگی با تابعیت دوگانه

آیا به فکر گرفتن تابعیت از کشوری دیگر هستید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است به طور قطع با عبارت تابعیت دوگانه برخورد داشته‌اید. در این مطلب از ایساتیس این موضوع را موشکافانه بررسی خواهیم کرد.

به راستی تابعیت دوگانه چیست؟ چگونه می‌توان تابعیت دوگانه را کسب کرد؟ مزایای زندگی با تابعیت دوگانه چیست؟ کشورهای متعددی هستند که قوانین مشخص شده‌ای برای تابعیت دوگانه دارند که طبق آن تابعیت این کشورها را  دریافت کرد. تابعیت دوگانه یکی از امتیازاتی است که افراد زیادی به دنبال کسب آن هستند، به همین علت سوالات بسیار زیادی در این زمینه ذهن آن‌ها را به خود مشغول کرده است. اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات در مورد تابعیت دوگانه هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تابعیت دوگانه چیست؟

تابعیت دوگانه که به آن تابعیت مضاعف هم می‌گویند وضعیتی است که یک فرد از لحاظ حقوقی و قانونی به صورت همزمان شهروند دو کشور مختلف محسوب می‌شود. افرادی که این گونه تابعیت را دارند می‌توانند به صورت همزمان از پاسپورت دو کشور استفاده نماید و از مزایایی که شهروندان عادی در کشور دارند نیز برخوردار هستند.

تابعیت مضاعف تنها به این مسئله ختم نمی‌شود بلکه فردی که دارای این تابعیت است حتما باید به عنوان شهروند هر دو کشور، وظایف شهروندی خود را به طور کامل انجام دهد. این وظایف شامل گذراندن دوران خدمت، پرداخت مالیات، رعایت بسیاری از قوانین و … است. زمانی که یک فرد تابعیت دو کشور را داشته باشد در اصطلاح دارای تابعیت دوگانه است و زمانی که در یک زمان مشخص تابعیت بیش از دو کشور را داشته باشد به آن چند تابعیتی می‌گویند.

با مزایا و معایب تابعیت دوگانه آشنا شوید.

مزایای زندگی با تابعیت دوگانه بسیار زیاد است و در کنار تمام این مزایا، معایبی نیز وجود دارند که در ادامه به بیان هر کدام به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

اخذ تابعیت دوگانه

مزایای زندگی با تابعیت دوگانه

اگر شما هم به دنبال دانستن مزایای زندگی با تابعیت دوگانه هستید باید بدانید که داشتن تابعیت دوگانه مزایای زیادی را به همراه دارد و افراد می‌توانند با اخذ این نوع تابعیت از امتیازات ارائه شده توسط دو کشور استفاده نمایند. شما میتوانید با کمک مجموعه سرمایه گذاری ایساتیس پاسپورت دومینیکا را دریافت کرده و از امتیازات زیر استفاده کنید. تعدادی از این امتیازات و مزایا شامل موارد زیر است:

  • فرد دارای تابعیت دوگانه می‌تواند از خدمات بهداشتی و اجتماعی ارائه شده هر دو کشور استفاده نماید.
  • از امکانات آموزشی دو کشور می‌توان بهره برد.
  • اشتغال بدون نیاز به ویزا در دو کشور امکان دارد.
  • دریافت پاسپورت از کشور دوم و استفاده از مزایای آن ممکن است.
  • می‌توان از قوانین مالکیتی هر دو کشور استفاده و از این قوانین بهره‌مند شد.
  • دو زبان مختلف را می‌توان آموزش دید.
  • شناخت فرهنگ کشور دیگر و آشنایی کامل با تمدن و پیشینه آن یکی دیگر از مزایای زندگی با تابعیت دوگانه است.
  • بهرمندی از سیستم درمانی و سلامتی هر دو کشور و بسیاری از امکاناتی دیگر که هر شهروندی از آن استفاده می‌نماید.
  • اگر در زمانی کشور دچار هرج‌ و مرج سیاسی و یا اقتصادی گردد فرد می‌تواند به راحتی به کشور دوم خود مهاجرت کند.
  • ایجاد فرصت‌های بیشتر سرمایه‌گذاری در هر دو کشور فراهم است.
  • فرد بدون داشتن ویزا می‌تواند به راحتی به کشور دوم خود سفر کند.

معایب اخذ تابعیت دوگانه

در قسمت قبل در مورد مزایای زندگی با تابعیت دوگانه مطالبی را بیان نمودیم. باید بدانید تابعیت دوگانه در کنار مزایا و امتیازات ویژه خود معایب و مسئولیت‌های زیادی را هم به همراه دارد که طی آن فرد دارای تابعیت دوگانه باید به وظایف قانونی مربوط به شهروندان هر دو کشور متعهد باشد. در مواردی بسیاری از افراد داشتن این وظایف مضاعف را نوعی عیب این تابعیت می‌دانند. معایب داشتن تابعیت دوگانه عبارتند از:

  • در کشورهای متعددی انجام خدمت نظام وظیفه اجباری بوده و هر شهروندی باید این دوره را بگذراند، در زمانی که کشور وارد جنگ شد فرد به عنوان یکی از شهروندان موظف است تحت عنوان سرباز وظیفه در جنگ حضور پیدا کند.
  • پرداختن مالیات جزء وظایف شهروندی هر کشوری است.
  • فرد به دلیل دو تابعیتی بودن نمی‌تواند در پست‌های امنیتی استخدام گردد.
  • فرد باید به موازین و قوانین هر دو کشور احترام بگذارد و آن‌ها را رعایت نماید.
  • صرف زمان و هزینه بسیار برای گرفتن تابعیت کشور دوم یکی از معایب تابعیت دوگانه است.

لیست کشورهایی که تابعیت دوگانه می‌پذیرند

در ادامه مطلب مزایای زندگی با تابعیت دوگانه شما را با کشورهایی که این تابعیت را می‌پذیرند آشنا می‌کنیم.

باید گفت تمام کشورها در قاره‌های مختلف قانون تابعیت دوگانه را نمی‌پذیرند بلکه تعداد معدودی از کشورها این قانون را به رسمیت می‌شناسند. اگر به دنبال اخذ تابعیت دوگانه کشوری هستید باید به دنبال کشوری باشید که این قانون را به رسمیت بشناسد. کشورهایی که این قانون را پذیرا نیستند اجازه گرفتن تابعیت مضاعف را به شهروندان خود نمی‌دهند و تنها مجای هستند تابعیت کشور خود را داشته باشند.

در صورتی که کشوری که برای تابعیت دوگانه انتخاب نموکشورها، فاقد قانون تابعیت دوگانه باشد باید تابعیت کشور خود را قطع و به این کشور مهاجرت کنید، در واقع تابعیت شما کشور جدید خواهد بود. هیچ فردی در این کشورها قادر نیست تابعیت دوگانه را دریافت نماید.

لیست کشورهایی که تابعیت دوگانه میپذیرند

کشورها در مقابل قوانین مربوط به تابعیت مضاعف به چند شیوه عمل می‌کنند که این شیوه‌ها عبارتند از:

  • کشورهایی که تابعیت دوگانه و یا مضاعف را به رسمیت می‌شناسند.
  • کشورهایی که برای تابعیت مضاعف هیچگونه رسمیتی قائل نیستند و آن را نمی‌پذیرند.
  • کشورهایی که هنوز قانون مشخص شده‌ای در مورد تابعیت مضاعف و یا دوگانه ندارند.

در ادامه مطلب مزایای زندگی با تابعیت دوگانه لیستی از کشورهایی که تابعیت دوگانه و مضاعف را قبول دارند آورده شده است. در این لیست اسامی کشورهایی نظیر ایران و چین هم به چشم می‌خورد که رسمیتی برای تابعیت دوگانه قائل نیستند ولی در شرایط خاص و طبق قوانینی مشخص می‌توان تابعیت دوگانه این کشورها را اخذ نمود.

قاره کشورها
اروپا بلژیک، لوکزامبورگ، آلبانی، صربستان، قبرس، جمهوری چک، ایسلند، اسلوونی، سوئد، پرتغال، ایرلند، فرانسه، لتونی، سوئیس، یونان، روسیه، کوزوو، فنلاند، فرانسه،
آمریکا آنتیگوا باربودا، برزیل، بلیز، کانادا، مکزیک، پرو، آرژانتین، ایالات متحده آمریکا، شیلی، باربادوس، جامائیکا
آفریقا مصر، آنگولا، نیجریه، بنین، مالاوی، الجزایر
استرالیا استرالیا، نیوزیلند، فیجی
آسیا پاکستان، بنگلادش، ارمنستان، اردن، فیلیپین، سوریه، ترکیه، سریلانکا، لبنان

پروسه و روند گرفتن تابعیت دوگانه

روند گرفتن تابعیت دوگانه بسیار زمان‌بر است و فرد باید مراحل مختلفی را طی نماید. در این مسیر روش‌های مختلفی برای گرفتن تابعیت مضاعف وجود دارد که در ادامه مطلب مزایای زندگی با تابعیت دوگانه به طور کامل در مورد هر یک از این شیوه‌ها توضیح خواهیم داد:

گرفتن تابعیت دوگانه یا مضاعف از طریق تولد

در تعدادی از کشورها به افراد غیرمقیم این اجازه داده می‌شود که تابعیت والدین خود را که در آن کشور متولد شده‌اند دریافت کنند. برای شفاف شدن مطلب مثالی را ذکر‌ می‌کنیم، به عنوان مثال کشور مجارستان به افرادی که در آن متولد نشده‌اند و زندگی نمی‌کنند تابعیت می‌دهد به شرطی که فرد به صورت کاملا قانونی بتواند ثابت کند که یکی از والدین او در کشور مجارستان متولد شده و شهروند مجارستان بوده است.

گرفتن تابعیت دوگانه از طریق ازدواج

به دلیل اینکه مزایای زندگی با تابعیت دوگانه بسیار زیاد است افراد از طرق مختلف سعی می‌کنند، تابعیت دوم را اخذ کنند. یکی از شیوه‌هایی که افراد از طریق آن تابعیت دوم خود را دریافت می‌کنند ازدواج است. در تعدادی از کشورها شرایطی محیا شده که طبق آن اگر فردی با شهروند کشور هدف ازدواج کند تابعیت آن کشور را اخذ می‌کند و اقامت دائم را در کم‌ترین زمان ممکن دریافت خواهد کرد.

به عنوان مثال کشور کانادا به افرادی که با شهروندان این کشور ازدواج نمایند اقامت دائم به همراه تمام مزایای شهروندی این کشور را می‌دهد، به گونه‌ای که فرد می‌تواند تابعیت این کشور را به عنوان تابعیت مضاعف دریافت نماید.

گرفتن تابعیت مضاعف یا دوگانه از طریق سرمایه‌گذاری

تعداد زیادی از کشورها به افراد خارجی و غیرمقیم که در کشور آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند تابعیت و اقامت می‌دهند. دادن تابعیت به افرادی که در یک کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند را می‌توان نوعی سرمایه‌گذاری برای کشور میزبان دانست، به طور مثال فردی که تابعیت کشور کانادا را از طریق سرمایه‌گذاری کسب کرده است باید طی شش سال به مدت ۴ سال در این کشور حضور داشته و سرمایه‌گذاری‌ را انجام داده باشد.

گرفتن تابعیت مضاعف از طریق سرمایه گذاری

گرفتن تابعیت دوگانه و یا مضاعف از طریق قبول کردن تابعیت

قبول کردن تابعیت برای گرفتن تابعیت دوم بدان معنا است که یک فرد اقامت دائم کشوری را دارد که با گذشت زمان مشخصی قادر خواهد بود تابعیت آن کشور را هم اخذ نماید. برای درک بهتر این مطلب از مزایای زندگی با تابعیت دوگانه، مثالی می‌زنیم.

فردی اقامت دائم کشوری مانند کانادا را دارد، باید این فرد به مدت ۴ سال در کشور کانادا اقامت داشته تا بتواند شرایط لازم درخواست تابعیت مضاعف را پیدا کند. طبق قوانین افرادی که اقامت موقت یک کشور را دارند، نظیر نیروهای کار خارجی، دانشجویان و … باید ابتدا اقامت دائم آن کشور را به دست آورند و بعد از گذشت چند سال می‌توانند شرایط لازم را برای درخواست تابعیت بدهند.

اخذ تابعیت دوگانه با استفاده از خدمات و مشاوره‌های ایساتیس

اگر با دانستن مزایای زندگی با تابعیت دوگانه به دنبال اخذ تابعیت دوگانه هستید می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فعال در مجموعه ایساتیس ارتباط برقرار نمایید و از مشاوره‌های جامع و مفید آن‌ها استفاده لازم را ببرید. همچنین این مجموعه میتواند برای ویزا کاری انگلیس اقدام کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.